Sica Recycling voorloper bouwmaterialen hergebruiken
We hebben door de jaren heen allerlei waardevolle samenwerkingen opgebouwd. Binnen projecten, maar ook met bedrijven waar we projectoverstijgend mee samen werken. Partners die ons aanvullen en onze dienstverlening versterken. Sica Recycling is zo’n bedrijf. Zij zijn voorloper wat betreft bouwmaterialen hergebruiken. In dit blog een interview met directeur Jo Kock over het belang van duurzaam omgaan met onze spullen en materialen en deelnemen aan de circulaire economie. ‘Als mens bestaan we eigenlijk nog maar net. Als we nu niet goed opletten gaat het een keer fout.’
Het was midden jaren ’90 toen Jo Kock besloot een dag te gaan kijken op de stort. Hij liep al langer met de gedachte rond iets te gaan doen met recycling. In die tijd ging al het afval in Limburg nog direct door naar de stort. Daar moesten toch enorme hoeveelheden materialen tussen zitten die prima hergebruikt konden worden? Wat Jo vermoedde bleek inderdaad waar: wat een verspilling zag hij die dag!
Hij besloot erin te stappen, in de recycling en bouwmaterialen hergebruiken, en startte het eerste, en lange tijd enige, recycling bedrijf in Limburg. ‘Het was een compleet nieuwe markt waar heel enthousiast op werd gereageerd. We begonnen met het inzamelen, uitsorteren en schoonmaken van hout. Dat hout ging vervolgens naar de spaanplaatindustrie. Als je nu nog ergens een oud kastje hebt staan van spaanplaat, dan is de kans groot dat het materiaal van ons is gekomen.’
Alles wordt hergebruikt
In die begintijd kwamen bedrijven hun resthout voornamelijk brengen vanwege de prijs. ‘Het was duurder om het hout naar de stort te brengen dan naar ons. Het was bovendien voor de meeste bedrijven verder rijden. Ze wilden het materiaal zo snel mogelijk kwijt, dus brachten ze het naar ons.’
Sica Recycling investeerde al snel in een sorteerinstallatie en die staat er nu nog steeds. Al het bouwmateriaal wordt hierin gesorteerd. Stenen, glas, hout, dakleer, het komt gemengd binnen, gaat door een grote zeefinstallatie en alles wat groter is wordt vervolgens met de hand gesorteerd.
Hout gaat nog steeds naar de spaanplaatindustrie en nu ook naar biomassa centrales. Van kunststof worden nieuwe kunststof producten gemaakt, zoals bijvoorbeeld kunststof pallets. Steen en gruis vormt de ondergrond voor wegenbouw. Tapijten gaan naar tapijtbewerkers of vormen brandstof voor de cementindustrie. Van glas wordt nieuw glas gemaakt en dakleer gaat naar verbranders die energie opwekken.
Bouwmaterialen hergebruiken op de beste en meest duurzame manier
‘Toen we begonnen was er nog geen afvalscheiding. We deden dan ook veel sorteerwerk. Nu krijgen we de materialen vaak al grof gesorteerd aangeleverd. Zeker in Limburg, waar rondom bouwplaatsen meer ruimte is, en genoeg plek om verschillende containers te plaatsen.’
‘Omdat het scheiden van afval steeds minder tijd in beslag neemt, zijn we constant op zoek naar de beste en meest duurzame manieren om het afval te verwerken en af te zetten. Samen met onze snelheid, inventiviteit en flexibiliteit onderscheiden we ons daar ook op. Het moet nuttig en duurzaam zijn. Op de best mogelijke en meest duurzame manier worden hergebruikt. Dat was ook mijn drijfveer toen ik begon.’
Hechte samenwerking
‘Als ik het me goed herinner ging het eerste contact met Holland Herstel Groep over een container die ergens nodig was. Inmiddels komen we soms wel 20 keer per week in actie voor HHG. We hebben een zogenaamde loketfunctie. Dat wil zeggen dat als Holland Herstel Groep ergens in het land hulp nodig heeft, wij het regelen. Volledig, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Ook de contacten met de andere partijen die betrokken zijn bij de afvoer van afval en materialen.’
Hele snelle en nauwkeurige maatregelen
‘Ik herinner me een brand in een enorme hal, waarbij het dak was ingestort. Dat dak was op wel 500 vaten vruchtenextract terecht gekomen. Ik geloof dat er wel 100 kuub vruchtenextract was weggelopen door die hal en de riolen. En in die hal was asbesthoudend materiaal verwerkt. Zo’n situatie vraagt natuurlijk om hele snelle en nauwkeurige maatregelen. En dergelijk afval stop je ook niet zomaar in een container. We hebben het opgezogen en veilig afgevoerd. Uiteraard kun je dat dan ook niet meer hergebruiken.’
Speciale vrachtwagen voor asbest
Sica Recycling heeft speciale vrachtwagens ontwikkeld voor werkzaamheden in asbest gebied. ‘Als ergens asbest is vrijgekomen wordt het gebied direct afgezet. En alleen met persoonlijke bescherming en alle benodigde veiligheidsmaatregelen mogen asbestexperts zo’n gebied betreden. Het is een enorm strak georganiseerd proces. Niets mag aan het toeval worden overgelaten. We hebben voor die situaties vrachtwagens ontwikkeld met een cabine in overdruk en de chauffeur komt die cabine niet uit.’
Betrokken en klantgericht
Jo Kock is (net als wij!) blij met de samenwerking. ‘Bedrijven doen geen zaken met elkaar. Mensen doen zaken met elkaar. Er moet een klik zijn om te komen tot een bepaalde samenwerking. En als die klik er is, dan heb je wat voor elkaar over. We zijn beiden betrokken, klantgericht en bewust bezig met de wereld om ons heen. Holland Herstel Groep hecht er niet voor niets belang aan om met ons samen te werken. Die duurzame gedachte spreek hen enorm aan. Dat is goed. Als mens bestaan we immers eigenlijk nog maar net. Als we niet goed opletten gaat het een keer fout. We moeten verstandig omgaan met de wereld om ons heen.’